zondag 29 april 2012

jaar4n15

TiRiTator           commercials       jaar4n15

Van de redactie
Reclames. Zonder dat je het door hebt zie je per dag 377 uitingen van reclames maar wanneer je ook alle verpakkingen van producten meetelt kom je wel aan de ruim 1500 reclameprikkels per dag*. Een goede reden om dit eens onder de loep te nemen
* = het worden er natuurlijk meer wanneer je vaker door winkels loopt dan dat de gemiddelde Nederlander dat doet. Bron: FaasseVision.

Cartoons



de reclames
Reclame is een vorm van communicatie waarbij mogelijke klanten op de hoogte worden gebracht van bepaalde producten.
Of je reclames nou leuk vindt of niet ze zijn overal om je heen. Waar jij bij het brengen van reclame vooral zal denken aan folders, billboards, radio, tv en irritante pop-ups op de computer gaat het in het echt toch nog veel verder. De reclame is overal! Van spam tot reclame op afval in de berm. Het mooie is dat het ons het grootste deel van de tijd niet eens meer opvalt.
Achter reclame gaat een hele wereld schuil. Voor het maken van goede reclame bestaan verschillende technieken. Reclameboodschappen worden herhaald en bekende mensen vertellen dat het product echt de moeite waard is. Eigenlijk zijn wij consumenten zielig. Producenten hopen doormiddel van weinig denktijd op impulsaankopen, ze liegen ons voor dat iedereen hun producten gebruikt.
Niet dat reclame alleen maar slecht is hoor! Reclames kunnen je wijzen op kortingen en nu de reclames steeds meer op de man spelen krijg je soms ook hele leuke producten op het oog. Zie bijvoorbeeld de Gadget rubriek van deze TiRiTator.

De 'regels' van de reclame
Reclames in Nederland moeten zich houden aan de nationale Reclame Code. Hierop houdt de Reclame Code Commissie toezicht. Een van de belangrijkste regels is dat reclame niet misleidend mag zijn.

De toekomst van de reclame
Vroeger bereikte reclame je via folders, billboards en de tv. Tegenwoordig ook via het internet en sms'jes. Bedrijven willen het liefst persoonlijke reclame. Daarvoor moeten ze eerst weten wat je hobbies zijn en je behoeften. Hiervoor worden je cookies op de computer nagecheckt en ook je aankopen uit het verleden. Ondanks dat je niet meer anoniem  bent heeft het wel z'n voordelen. Je krijgt nu reclame te zien van producten die jij waarschijnlijk leuk vindt.

Gadgets
rechts Jij wil een Cola wanneer de Cola mogelijk wel een knuffel wil. Dat is wat de Coca-Cola knuffel drankautomaat z'n klanten probeert te vertellen. Als deel van de Coca-Cola 'Open Happiness' campagne geeft de unieke drankautomaat, die ergens in Singapore staat, een gratis Cola aan iedereen die hem knuffelt.
Past wel een beetje bij het thema van dit nummer dacht ik zo
links In plaats van het eeuwige moeilijk doen met je oortjes, ze constant uit te knoop te moeten halen en een plek te zoeken om ze op te bergen kan je ook gewoon de CordCrunchers kopen. Maak van je oortjes een armband wanneer je ze niet gebruikt en rol ze uit als oortjes wanneer je muziek wil horen.

onder lok kinderen naar de tafel dankzij de Landscape Dinner Set. Ontworpen als een tekening met net zo veel details als een kind zou tekenen. Kosten? 25 euro.



Humor
Twee moeders scheppen enorm tegen elkaar op over hun kinderen. De ene zegt: "Mijn zoontje kan zijn voornaam al lezen."
Zegt de andere: "Dat is nog niks, die van mij kan zijn naam zelfs achterstevoren spellen!" De eerste is verbaasd en vraagt: "Hoe heet jouw zoontje dan?"
Zegt de ander: "Bob."

Henk tegen Ruud: "Mijn vader is een Pool." Vraagt Ruud: "O ja, een Noordpool of een Zuidpool?"

Een voetballer staat na de wedstrijd onder de douche met een paraplu! "Waarom doe je dat?" vraagt een teamgenoot. De voetballer: "Ik ben mijn handdoek vergeten."

Jantje komt op school met een verband om zijn hoofd. De juffrouw vraagt hem wat er gebeurd is. "Ik ben gestoken door een wesp." zegt Jantje. "Maar dan hoef je toch niet zo'n verband om je hoofd?' vraagt de Juffrouw verbaasd. "Toch wel," zegt Jantje, "mijn vader heeft de wesp doodgeslagen met een schep..."

Moeder: "Jantje heb je al nieuw water in de vissenkom gedaan?"
Jantje: "Nee mam, ze hadden het oude nog niet op."

Twee ambtenaren uit verschillende dorpen scheppen op over hun burgemeester. Zegt de een: "Onze burgemeester draagt een échte gouden ketting." Zegt de ander: "Oh, onze burgemeester mag gewoon vrij rondlopen!"

En dan nu een aantal raadsels, de oplossingen staan bij de rubriek 'Antwoorden':
1. Wat is het ijdelste dier van de wereld?
2. Het is geel en het niest. Rara wat is het?
3. Wat is een kruising tussen een lucifer en een duizendpoot?

Tip en Keek op de Week
Behalve de TiRiTator maak ik ook nog een andere blog namelijk dereclame.blogspot.com waarop ik alle bekende en minder bekende leuke reclames van de tv geschiedenis heb gezet. Hier een paar op een rijtje.
Bol.com, mummiepak

De Lijn, pinguins
Voor nog veel meer van deze leuke commercials ga je dus naar dereclame.blogspot.com



Muziek van de week
Zoals eerder gezegd proberen bedrijven bekende mensen te strikken om reclame te maken voor hun producten. Dit is namelijk voordelig voor beide want ze worden er allebei bekender op. De band Radical Face werd pas bekend toen Nikon besloot om het nummer van de band te gebruiken voor hun commercial.


De commercial van Nikon
De clip van Radical Face

Antwoorden
1: de haan, want die heeft altijd een kam bij zich.
2: een hatsietroen
3: een lopend vuurtje


Volgende keer...
...een XXL TiRiTator waarbij elke rubriek extra groot is!
© copyright TiRiTator

1 opmerking:

  1. Super-Duper blog! I am loving it!! Will come back again.
    I am bookmarking your feeds also.
    Here is my web site - distent

    BeantwoordenVerwijderen

Hey, leuk dat je een reactie wil toevoegen!
Hieronder heb ik een reactieformulier toegevoegd. Vul dit even in (gegevens worden niet misbruikt en je kan anoniem blijven) en schrijf vervolgens je reactie.
De redactie van de TiRiTator

Zoeken in deze blog

Volgers